AKUTTE NAKKESMERTER

Kink i nakken er plutselige og sterke nakkesmerter som oppstår tilsynelatende uten noe ytre årsak eller direkte skade. Ofte har kinket underliggende årsaker som har utviklet feilfunksjoner i nakkens muskler og ledd over tid og som plutselig en dag hogger til. Akutte nakke smerter er vanlig etter whiplash, slag eller fall. De er også langt vanligere hos mennesker som sover på magen.

«Jeg skulle bare snu på meg og så hogg det til i nakken min”, eller ”jeg våknet i dag tidlig og kunne ikke snu på hodet” er vanlige presentasjoner av nakkekink. Nakken skal kunne beveges fritt opp og ned og fra side til side gjennom et komplekst samspill mellom muskler, sener og ledd styrt av nervesystemet. Leddene i nakken ligger tett i tett og disse kan henge seg opp eller låse seg med påfølgende sterke nakkesmerter.

Vanlige årsaker til akutte nakkesmerter eller nakkekink

• Økt spenning i nakkens muskulatur over tid
  • Ugunstige arbeidsstillinger med statisk og ensidig påkjenninger
  • Trekk, spesielt fra den ene siden (sjåfører med åpent vindu)
  • Gal liggestilling (sovne på sofaen eller ligge med vridd nakke på magen om natten)
  • Kan våkne med kink om natten eller om morgenen eller komme når du beveger hodet brått tidlig på dagen i dusjen eller når du tørker håret
  • Slitasje/degenerative forandringer i nakken
  • Skiveprolaps

Vanlige symptomer på akutte nakkesmerter og nakkekink

Heldigvis finnes det mange kjente symptomer som kan gi tegn på at en person burde oppsøke en kiropraktor.

• Nakken låser seg plutselig og blir veldig smertefull
  • Smerten sitter ofte i et bestemt punkt i nakken
  • Hodet holdes på skakke for å unngå smerten
  • Vanskelig å dreie på hodet eller se til siden uten å samtidig snu hele kroppen
  • Smertene kan være intense, og det er umulig å løfte hodet uten å hjelpe til med armene

Kiropraktisk behandling av nakkekink;

Det mest sentrale i kiropraktorens undersøkelse er å finne frem til det vi kaller for en funksjonsfeil, også kalt

låsninger, som betyr at leddene mellom to virvler i ryggraden har stivnet til. Låsning er meget smertefullt og ofte årsaken til pasientens plager. Når ett eller flere ledd låser seg vil det skape irritasjon i de musklene som skal bevege på leddene og omliggende vev. Alt dette påvirker smertemekanismer lokalt og sentralt i nervesystemet og man har en smertefull tilstand. Kiropraktisk behandling vil alltid tilpasses pasientens helsetilstand. Som regel vil behandlingen omfatte manipulasjon hvor man løsner opp leddene som har stivnet til i nakken med en rask bevegelse/grep ofte etterfulgt av lokal bløtvevs- og triggerpunktsbehandling etter at manipulasjonsgrepet er utført. Behandlingen er som regel smertefri og uten bivirkninger.

Akutte nakkesmerter kan oppstå etter ytre påkjenninger som

• Bilulykker med whiplash eller nakkesleng
  • Slag eller vold mot hoderegionen
  • Fall i trapper, på isen eller i skiløypa

Ved traumatiske nakkesmerter anbefaler vi alltid at man kontakter lege, legevakt eller kiropraktoren for en grundig vurdering, registrering av sykehistorien og eventuell videre undersøkelser som røntgen eller MR.

Ved alle akutte smertetilstander i muskel- og skjelettsystemet er R.I.C.E-prinsippet viktig (se mer under idrettsskader)

• Rest (hvile) –  det er viktig å holde området i lett bevegelse ved å gå rolige gå turer. Og det er viktig å finne stillinger hvor man er mest mulig smertefri slik at området får slappet av og får hvile.
  • Ice (is) – kjøl ned området med en kuldepakning i 15-20 minutter med et tynt beskyttende lag mot huden som f.eks. et glasshåndkle.
  • Compression (kompresjon) – om mulig kan man legge på en bandasje eller ryggstøtte.
  • Elevasjon – holde skadestedet mest mulig høyt

Smertestillende medisiner kan benyttes.