ØVELSER FOR RYGGSMERTER

Har du smerter i ryggen? De fleste tilfeller av ryggstivheter kan forbedres ved hjelp av enkle øvelser.

For å unngå ryggsmerter er det viktig å styrke muskulaturen rundt mage og rygg. Det viser seg at man kan redusere funksjonen av de dype og stabiliserende muskelgruppene rundt mage og rygg etter å ha hatt vondt i ryggen bare èn gang. Det er viktig å opprettholde god bevegelse i rygg- og bekkenregionen med jevnlige aktiviteter og øvelser. Vi ser ofte at pasienten er motivert for øvelser mens de har smerter for så å miste interessen når de føler seg bedre.

Vi anbefaler 4 aktiviteter med en hovedregel om at man kan gjøre alt som ikke gjør vondt.

1. Generell aktivitet – finn en aktivitet som aktiviserer hele kroppen, og som man trives med, slik at det blir utført regelmessig. Eksempler på dette er gåturer, sykling, langrenn eller gruppetimer som aerobic.
  2. Styrke – det er viktig å trene opp styrke og utholdenhet i ryggens muskulatur. Bevisstgjøring og gradvis styrking av musklene er med på å forebygge tilbakefall.
  3. Stabilitet – øvelser som stimulerer dype ryggmuskler er meget viktige. Dette gjøres ved å utføre øvelser på et ujevnt underlag f.eks. på en gymnastikkball eller gå turer i skog og mark.
  4. Tøyninger – stramme og ømme muskler trenger å tøyes ut. Husk at dette er en viktig del av treningen.

Det er ikke bare nakke- og skuldermuskulaturen vår som blir påvirket negativt av stress og spenningsnivået vårt, også ryggens muskulatur blir stiv og øm. Det er lett å stresse i løpet av en lang dagen. Trening og bevisstgjøring rundt hva som skaper spenninger er meget viktig for å forebygge plager. Små korrigeringer i hverdagen kan også gi en positiv effekt. Vær oppmerksom på hvordan du beveger deg når du går. Slipper du inn bevegelse i ryggraden ved å vrikke på hoftene og dingle med armene? Smerter gjør at man knytter seg i frykt for at det skal gjøre vondt igjen.

Ofte er det behov for et tverrfaglig samarbeid. Vi som kiropraktorer kan henvise pasienter videre til legespesialister eller sykehus på lik linje med leger i motsetning til andre faggrupper som naprapater, osteopater og akupunktører. Det er ikke lett å trene opp ryggen på egen hånd, men snakk med din kiropraktor som kan anbefale deg en fysioterapeut som har kompetanse innen slyngebehandling.