NÅR SKAL JEG OPPSØKE HJELP VED BEKKENPLAGER?

Bekkenlåsning/løsning kan være utrolig smertefullt og det skal tas på alvor uansett årsak. Det er derfor viktig å oppsøke hjelp for å få en grundig vurdering av plagene og riktig behandling.

Smerte er en fysiologisk reaksjon med en subjektiv opplevelse hvor vi reagerer forskjellig. Hvis bekkenplagene blir såpass smertefulle at man ikke lengre fungerer sosialt, hjemme eller på jobb bør man ta kontakt for en vurdering av plagene.

Kommer smertene fra rygg eller bekken

Mange kan missoppfatte at smertene kommer fra korsryggen da bekkenleddene ligger nær overgangen mellom korsrygg og bekken. Hvorvidt plagene stammer fra rygg eller bekken vil kiropraktoren finne ut i sin undersøkelse. Kiropraktoren vil undersøke bevegeligheten i bekkenleddene. Hvis denne er nedsatt er det en bekkenlåsning og hvis den er forøket en bekkenløsning. Mange gravide har smerter i bekkenet og lurer på om kiropraktikk kan hjelpe. Kiropraktoren vil med spesifikk leddbehandling som kalles manipulasjon/mobilisering søke å gjenopprette normal bevegelse i bekkenet. Dette er en trygg og ofte effektiv behandlingsform som ikke har noen negative påvirkninger på barnet. Videre ser man ofte ømme og overbelastede muskler i rygg og hofte som kiropraktoren kan behandle med forskjellige bløtdelsteknikker som triggerpunkstbehandlinger, tøyninger og øvelser.

Vanlige smerter ved bekkenplager

• Smerte i bekken/korsygg
  • Smerte i lysken
  • Smerte i symfysen
  • Smertet i “setet”
  • Smerte i lår
  • Strålende smerter nedover benet. Noen ganger helt ned til ankelen

Har du noen av de nevnte problemer burde du besøke en kiropraktor for veiledning.