KJEVESMERTER

Kjevesmerter er når man har smerter i kjeveleddet eller i tyggemuskulaturen. Kjevesmerter kan også betegnes som kjeveleddsdysfunksjon og har noen klare symptomer.

Det kan være flere grunner til man får kjevesmerter, men flere eksperter mener dette kan komme av stress, anspent kjevemuskulatur, feil tannstilling eller generell slitasje i kjeveleddet etter hvert som vi blir eldre.  Om du våkner med slitne muskler i kjeven om morgenen er det mulig du skjærer tenner eller strammer kjeven i søvne. Mest vanlig er kjevesmerter blant unge kvinner. TMJ er en forkortelse for Temporomandibular joint eller kjeveleddet på norsk. En rekke symptomer i kjeve/ansikt/hodet kan stamme fra en funksjonsfeil i kjeveleddet.

Symptomer på kjevesmerter

• Smerte i kjeveleddet
  • Problemer med å åpne munnen
  • Vondt i kjeve eller tinningsregionen når du spiser
  • Klikkelyder som kan stamme fra en løs menisk i kjeveleddet
  • Kan ofte spre seg til øreregionen, ansiktet eller gi hodepine

Årsaker til kjevesmerter eller TMJ problemer

• Stramme og ømme kjevemuskler er den hyppigste årsaken
  • Skjæring av tenner f.eks, om natten eller under konsentrasjon
  • Kjeveleddet er delvis ute av ledd etter slag eller andre traumer
  • Kjeveleddsbetennelse eller arthrittforandringer.
  • Slitasjeforandringer eller arthrose
  • Tannplager eller bihulebetennelser
  • Nakkesleng eller whiplash

Undersøkelse av kjevesmerter eller TMJ

Kiropraktorer er spesialister på å undersøke leddbevegelser eller mangel på bevegelse. Bevegelsen i kjeveleddene analyseres ved hjelp av bevegelsespalpasjon hvor kiropraktoren kjenner om kjeveleddene beveger seg likt eller ujevnt. Vurdering av gapeevnen sammen med palpasjon av kjevemuskulaturen er med på å stille en mulig diagnose. Røntgen, MR eller CT undersøkelser av kjeveleddet er med på å vurdere eventuell slitasjeforandringer, feilstillinger, meniskaffeksjon eller en betennelse. Ofte har man låsninger i øvre del av nakken når kjeven ikke fungerer som den skal. Sykehistorien og undersøkelsen vil prøve å avdekke årsakssammenhengen og hva som er med på å opprettholde dysfunksjonen i kjeveleddene.

Hva kan jeg gjøre selv

• Unngår mat som krever mye tygging
  • Pass på når du gjesper eller gaper høyt
  • Massasje av kjevemuskulaturen i kjeve og tinningsområdet samt strekkøvelser av kjeve