BEHANDLING AV BEKKEN UNDER GRAVIDITET

Bekkenleddssyndrom (bekkenløsning eller en låsning) er meget vanlig under graviditet. En norsk studie rapporterte at nær halvparten av norske kvinner har rygg- og/eller bekkensmerter i løpet av svangerskapet. Dessverre er det mange som også har vedvarende plager etter fødselen (se kroniske bekkenplager). Kiropraktoren er med sin lange utdannelse meget godt skolert til å vurdere hvor smertene kommer fra og hva som er den beste behandlingsmetoden. Kiropraktorer er opplært i flere behandlingsteknikker og har derfor en rekke behandlingsmuligheter å tilby etter den enkeltes behov.

Ofte er det en bekkenlåsning med nedsatt bevegelse i bekken- eller Iliosacralleddene som ligger til grunn for smertene. Kiropraktoren vil da kunne behandle dette med mobilisering eller manipulasjonsgrep hvor man løser opp leddene. Dette viser seg å være en meget effektiv behandling. Dette er viktig å presisere at dette er en trygg behandlingsform for både mor og barn. Avspenning og hvile er viktige elementer i behandling av bekken løsnings problematikken. Det er viktig å lytte til kroppens signaler og ta pauser i forkant av symptomene. Gode hvilestillinger med puter som støtter opp rygg, bekken og ben er viktig.
Massasje av ømme og stramme muskler gir smertelindring, avspenning og økt sirkulasjon. Øvelser er meget viktig og en sentral del av behandlingen ved både bekkenlåsning/løsning og tilbys som egen behandling. Det finnes også gruppetimer for gravide i basseng, yoga eller pilates som gir gode og fine bevegelser for bekken regionen.
Bekkenbunnsøvelser er viktige å utføre under graviditeten og etter fødsel for å forebygge urinlekkasje. Trenger du mer rådgivning for å hindre at bekkensmertene ender opp som kroniske smerter kan du besøke din nærmeste kiropraktor.