AKUTTE SMERTER I BEKKENET

Akutte smerter i bekkenet er smerter som kommer plutselig og ofte forbundet med en konkret årsak. Det kan være vanskelig for den enkelte å avgjøre hvorvidt smertene stammer fra ryggen eller bekkenet.

Smerter fra muskel- og skjelettsystemet gir ofte en sterk stikkende eller brennende smerte som er lokalisert bak i bekken- eller iliosacralleddene. Smertene kommer brått og skyldes ofte rask bevegelse, løft eller vridning. Kiropraktorer undersøker og behandler akutte bekkensmerter på en trygg og effektiv måte.

Ved alle akutte smertetilstander i muskel- og skjelettsystemet er R.I.C.E-prinsippet viktig (se mer under idrettsskader)

1. Rest (hvile) –  det er viktig å holde området i lett bevegelse ved å gå rolige gå turer. Og det er viktig å finne stillinger hvor man er mest mulig smertefri slik at området får slappet av og får hvile.
  2. Ice (is) – kjøl ned området med en kuldepakning i 15-20 minutter med et tynt beskyttende lag mot huden som f.eks. et glasshåndkle.
  3. Compression (kompresjon) – om mulig kan man legge på en bandasje eller ryggstøtte.
  4. Elevasjon – holde skadestedet mest mulig høyt

Smertestillende medisiner kan benyttes.

Årsaken til akutte smerter i bekkenet kan også stamme fra indre organer som

• Blære, tarm, nyre
  • Vaginale infeksjoner og seksuellt overførbare sykdommer

Har du slike akutte smerter i bekkenet burde du få sjekket dette snarest hos en lege. Kiropraktorer er med sin 6 årigeutdannelse autoriserte helsepersonell med rettigheter til å henvise pasienter rett til sykehus, legespesialisert eller røntgen/MR/ultralyd i motsetning til andre faggrupper som fysioterapeuter, naprapater, osteopater og akupunktører.

Se oversikt over klinikker her.