HVA KAN JEG GJØRE SELV MED RYGGPLAGER?

Mange av ryggsmertene går over i løpet av 1–2 uker, men veldig mange får tilbakefall. Sliter du med ryggsmerter er det ulike tiltak du kan gjøre for å forbedre det. De aller fleste er enkle, dagligdagse tiltak som hjelper på de aller fleste tilfellene med smerter i ryggen.

Først og fremst gjelder det å holde seg i aktivitet og følge med på spenningsmønsteret generelt i kroppen. Mange har en stressende hverdag med jobb og familie hvor det er lett å bli anspent og muskulaturen i ryggen blir fort stiv. Det å være bevisst disse spenningene er viktig for å unngå stive og ømme muskler med triggerpunkter. Ryggen er avhengig av et godt samspill mellom muskler og ledd når vi skal bevege oss eller utføre oppgaver som å bøye oss eller løfte ting.

Under er fem tips som kan hjelpe dine ryggsmerter. Er smertene derimot for store burde du besøke en kiropraktor nær deg.

5 tips for å unngå ryggsmerter:

1. Hold deg i bevegelse. Sett av litt tid til en generell form for aktivitet som vil være med på å løse opp stive og stramme muskelknuter og ledd.
  2. Prøv å unngå stress. Dagens tidsklemme er årsak til mange plager spesielt i nakke- og ryggregionen. Vær bevisst på dine spenningsmønstre og sett av tid til pauser.
  3. Ved akutte smerter kan man bruke en ispose over der det er mest smertefullt i omtrent 15 min. Varme kan man bruke på ømme og slitne muskler men ikke når det er akutt.
  4. Vær oppmerksom ved løfting eller raske og brå bevegelser som lett kan forårsake ryggsmerter.
  5. Tøy og strekk. Ta deg noen minutter hvor du tøyer og strekker ut hofte, bekken og lårmuskulatur.

Hvis du ikke klarer å løse opp ryggplagene selv og stadig får tilbakevendende symptomer anbefaler vi at man tar kontakt for en vurdering. Ofte er det ikke så mye som skal behandles før plagene blir borte.

Ved alle akutte smertetilstander i muskel- og skjelettsystemet er R.I.C.E-prinsippet viktig (se mer under idrettsskader)

1. Rest (hvile) –  det er viktig å holde området i lett bevegelse ved å gå rolige gå turer. Og det er viktig å finne stillinger hvor man er mest mulig smertefri slik at området får slappet av og får hvile.
  2. Ice (is) – kjøl ned området med en kuldepakning i 15-20 minutter med et tynt beskyttende lag mot huden som f.eks. et glasshåndkle.
  3. Compression (kompresjon) – om mulig kan man legge på en bandasje eller ryggstøtte.
  4. Elevasjon – holde skadestedet mest mulig høyt, er det ryggen som er skadet skal man ligge.

Smertestillende medisiner kan benyttes.