BETENNELSE I SKULDER

Når man snakker om en betennelse er det viktig å skille mellom en infeksjon (bakteriell) og en betennelse (ikke bakteriell) i muskel, sener eller leddstrukturer.

En bakteriell infeksjon i skulder regionen er meget alvorlig og man har ofte feber og redusert allmenntilstand som trenger rask medisinsk behandling. En ikke-bakteriell betennelse som man ser ved f.eks. senebetennelser, ømme muskler og stive ledd er noe kiropraktorer er god på å behandle. Andre årsaker til betennelse i skulder er Revmatiske sykdommer som Fibromyalgi.

Skulderbetennelse kan stamme fra en betennelsesreaksjon som følge av en akutt overbelastning på sener, muskler eller leddforbindelser eller gjentatte overbelastninger over tid.

Vanlige symptomer ved senebetennelser/impingement

• Skarp smerte i skulderen når en løfter armen sideveis og opp, særlig over skulderhøyde
  • Smerter om natten, spesielt ved ligging på skulder
  • Begrenset bevegelse av hånden opp på ryggen
  • Verk i overarmen rett nedenfor skulderen, noen ganger helt ned til underarm og hånd
  • Hoven, varm og øm muskulatur

Er plagene muskulære? Hør med din lokale kiropraktor da årsaken til smerte ofte er mer omfattende enn som så.

Senebetennelse eller en tendinitt, oppstår i en sene eller en muskel som et resultat av en akutt eller vedvarende overbelastning. Det oppstår en inflammatorisk prosess hvor området blir smertefullt, varmt og hovent.

Myoser, ømme faste knuter i muskulaturen vår. Oppstår ofte i muskel grupper som ikke får muligheten til å slappe av med jevne mellomrom. Nakke-og ryggmuskulaturen er spesielt utsatt for myoser. Stress og anspenthet er medvirkende årsaker til at knutene oppstår. Ensidige belastninger av muskulatur er også med på å øke forekomsten av myoser.

Triggerpunkter er et hyperirritabelt punkt i en muskel. Dette kan oppstå ved akutt overbelastning eller ved statisk belastning over tid. Triggerpunkter gir i tillegg til lokal ømhet og smerte, utstrålende smerter til en bestemt region et annet sted på kroppen.

Muskelknuter er den allmenne betegnelsen på triggerpunkter eller myoser.

Ikke vent til plagene dine blir kroniske og vanskelig og behandle. Ta kontakt med din nærmeste kiropraktor i dag.

Ved alle akutte smertetilstander i muskel- og skjelettsystemet er R.I.C.E-prinsippet viktig (se mer under idrettsskader)

• Rest (hvile) – det er viktig å holde området i lett bevegelse ved å gå rolige gå turer. Og det er viktig å finne stillinger hvor man er mest mulig smertefri slik at området får slappet av og får hvile.
  • Ice (is) – kjøl ned området med en kuldepakning i 15-20 minutter med et tynt beskyttende lag mot huden som f.eks. et glasshåndkle.
  • Compression (kompresjon) – om mulig kan man legge på en bandasje eller ryggstøtte.
  • Elevasjon – holde skadestedet mest mulig høyt

Smertestillende medisiner kan benyttes.