SYMPTOMER VED SKULDERSMERTER

Smerter i skuldrene er svært vanlig og kan ha flere årsaker som kiropraktoren kan hjelpe deg med å finne ut av. Vanlige symptomer ved muskelsmerter, senebetennelse eller impingement syndrom er:

• Skarp smerte i skulderen når en løfter armen sideveis og opp, særlig over skulderhøyde
  • Smerter om natten, spesielt ved ligging på skulder.
  • Vanskelig å ta seg selv opp på ryggen mellom skulderblad. Begrenset bevegelse av skulder regioen.
  • Verk i overarmen rett nedenfor skulderen, noen ganger helt ned til underarm og hånd.
  • Hoven, varm og øm muskulatur

Det er en rekke muskelgrupper i skulderregionen. Ømme og smertefulle muskler er derfor en vanlig årsak til smerter. Senebetennelser er vanlige spesielt i supraspinatus eller infraspinatus senen. Bursitt eller slimposebetennelse er en smertefull tilstand når den blir overbelastet og betent. Forkalkninger av sener eller ledd som AC-leddet i skulderen er vanlig etter langvarige betennelser eller ensidige belastninger over tid. Frossenskulder er en langvarig prosess med smerter og deretter svært begrenset bevegelse i mange måneder og det kan ta 1-2 år før man blir bra.

Nedenfor er endel tilstander som lager muskulære smerter i skulderbuensmusklatur

Senebetennelse eller en tendinitt, oppstår i en sene eller en muskel som et resultat av en akutt eller vedvarende overbelastning. Det oppstår en inflammatorisk prosess hvor området blir smertefullt, varmt og hovent.

Myoser, ømme faste knuter i muskulaturen vår. Oppstår ofte i muskel grupper som ikke får muligheten til å slappe av med jevne mellomrom. Nakke- og ryggmuskulaturen er spesielt utsatt for myoser. Stress og anspenthet er medvirkende årsaker til at knutene oppstår. Ensidige belastninger av muskulatur er også med på å øke forekomsten av myoser.

Triggerpunkter er et hyperirritabelt punkt i en muskel. Dette kan oppstå ved akutt overbelastning eller ved statisk belastning over tid. Triggerpunkter gir i tillegg til lokal ømhet og smerte, utstrålende smerter til en bestemt region et annet sted på kroppen.

Muskelknuter er den allmenne betegnelsen på triggerpunkter eller myoser.

Ikke vent til plagene dine blir kroniske og vanskelig og behandle. Ta kontakt med din nærmeste kiropraktor i dag.