BETENNELSE I MELLOM SKULDERBLADENE

Når man snakker om en betennelse mellom skulderbladene er det viktig å skille mellom en infeksjon (bakteriell) og en betennelse (ikke bakteriell) i muskel, sene eller leddstrukturer.

En bakteriell infeksjon i ryggregionen er meget alvorlig og man har ofte feber og redusert allmenntilstand som trenger rask medisinsk behandling. En ikke-bakteriell betennelse som man ser ved f.eks. senebetennelser, ømme muskler og stive ledd er noe vi som kiropraktorer er gode på å behandle.

Andre årsaker til betennelser i ryggregionen er Revmatiske sykdommer som Fibromyalgi, Leddgikt eller Bekhterevs sykdom. Smerter mellom skulderbladene i Thoracal columna på fagspråk kan stamme fra en betennelsesreaksjon som følge av en akutt overbelastning av sener, muskler eller leddforbindelser eller gjentatte belastninger over tid.

Hva kan gi deg betennelse mellom skulderbladene

1. Dårlig holdning og stress
  2. Ømme og stramme muskler
  3. Stive og stramme ledd
  4. Ribbe låsninger
  5. Traumatisk skade som ved whiplash eller nakkesleng
  6. Dårlig teknikk ved trening eller gjentatte overbelastninger
  7. Slitasje forandringer / degenerative forandringer

Har du mistanke om en betennelse mellom skulderbladene vil en kiropraktor hjelpe deg med en god undersøkelse og forslag til den beste behandlingen for dine plager. Kiropraktisk behandling av ryggsøylen søker å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem. Dette hjelper med å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet slik at man kan gjenoppta normale daglige aktiviteter raskest mulig.

Senebetennelse eller en tendinitt, oppstår i en sene eller en muskel som et resultat av en akutt eller vedvarende overbelastning. Det oppstår en inflammatorisk prosess hvor området blir smertefullt, varmt og hovent.

Myoser, ømme faste knuter i muskulaturen vår. Oppstår ofte i muskel grupper som ikke får muligheten til å slappe av med jevne mellomrom. Nakke- og ryggmuskulaturen er spesielt utsatt for myoser. Stress og anspenthet er medvirkende årsaker til at knutene oppstår. Ensidige belastninger av muskulatur er også med på å øke forekomsten av myoser.

Triggerpunkter er et hyperirritabelt punkt i en muskel. Dette kan oppstå ved akutt overbelastning eller ved statisk belastning over tid. Triggerpunkter gir i tillegg til lokal ømhet og smerte, utstrålende smerter til en bestemt region et annet sted på kroppen.

Muskelknuter er den allmenne betegnelsen på triggerpunkter eller myoser.

Ved alle akutte smertetilstander i muskel- og skjelettsystemet er R.I.C.E-prinsippet viktig (se mer under idrettsskader)

1. Rest (hvile) – det er viktig å holde området i lett bevegelse ved å gå rolige gå turer. Og det er viktig å finne stillinger hvor man er mest mulig smertefri slik at området får slappet av og får hvile.
  2. Ice (is) – kjøl ned området med en kuldepakning i 15-20 minutter med et tynt beskyttende lag mot huden som f.eks. et glasshåndkle.
  3. Compression (kompresjon) – om mulig kan man legge på en bandasje eller ryggstøtte.
  4. Elevasjon – holde skadestedet mest mulig høyt

Smertestillende medisiner kan benyttes.