GENERELT OM KORSRYGGEN

Muskel- og skjelettlidelser er den hyppigste medisinske årsaken til sykefravær og koster samfunnet milliarder av kroner. De fleste vil oppleve ryggsmerter en eller flere ganger i løpet av livet.

Hvorfor er korsryggsmerter så vanlig?

Ryggraden, som også kalles ryggsøylen eller virvelsøylen, er en kompleks struktur med mange oppgaver. For å forstå hva som kan forårsake smerter ser vi nærmere på hvordan ryggsøylen er satt sammen.

Ryggraden eller Columna spinalis er bygd opp av 33-34 uregelmessige knokler, disse knoklene kaller vi ryggvirvler. Virvlene har forskjellig utseende ulike steder i ryggraden. Virvlene holdes fra hverandre av mellomvirvelskiver. Nabovirvler danner baktil små ledd med hverandre som er kalt fasettledd  eller bueledd (styringsledd). Hele ryggsøylen holdes fast sammen av sterke leddbånd som omhyller hele ryggsøylen. Når vi beveger på ryggraden beveger vi på leddene mellom virvlene og mellomvirvelskiven virker som en støtdemper. Det er en rekke leddbånd eller ligamenter som er med på å stabilisere ryggraden vår og det er muskulaturen vår som beveger ryggen. Alle disse prosessene blir kontrollert og styrt av nervesystemet. Hvis det blir en feil i dette samspillet har man det vi kaller for nedsatt funksjon. Det er vår jobb som kiropraktorer å undersøke ryggen grundig for å se om vi kan avdekke hvor feilen ligger som igjen ligger til grunn for smerteopplevelsen.

Lumbal columna

Korsryggen eller lumbal columna har 5 ryggvirvler som betegnes for L1, L2, L3, L4 og L5. Den nederste korsryggvirvlen L5 er plassert over bekkenets korsbein (sacrum med betegnelsen S1) slik at korsrygg og bekken er i nær relasjon. Mellomvirvelskivene som kan gi opphav til prolaps blir betegnet til det nivået de er lokalisert, f.eks. den 4. lumbale mellomvirvelskiven ligger i nivået L4-5 og den 5. lumbale skivenivået blir mellom L5-S1. Dette blir brukt i røntgen eller MR rapporter for å beskrive hvilket nivå i ryggsøylen som har slitasje/ degenerative forandringer eller på hvilket nivå man ser et prolaps. Disse nivåbetegnelsene bruker også kiropraktoren til å navngi nivået som trenger behandling.
Sliter du med smerter i korsryggen burde du besøke en kiropraktor for videre veiledning og råd.