STRESSNAKKE

Stressnakke er et svært vanlig bakenforliggende problem når pasienter kommer med nakkesmerter. Spesielt de med hektisk, statisk eller stressende livssituasjon er mest utsatt for dette.

Årsaken til akutte eller kroniske nakkesmerter kan skyldes stressnakke. Det er på grunn av at spenningen i nakkemuskulaturen har blitt bygget opp over en lengre tid. Stress og påkjenninger i livene våre, være seg i jobb eller privat, setter seg ofte i nakkeregionen.

Noen grunner til stressnakke

• Tidsklemma med en stressende tilværelse
  • Fysiske eller psykiske påkjenninger
  • Ensidige belastninger over tid
  • Smerte avler smerte og påfølgende spenninger

Hva kan jeg gjøre selv

Det er viktig å prøve å identifisere kilden til stress. Ofte prøver vi å finne en forklaring i fysiske påkjenninger, men vel så ofte stammer påkjenningene fra psykiske påkjenninger.

Hva kan kiropraktoren gjøre

Det finnes forskjellige grader av smerte på grunn av stressnakke, men blir det for ille burde man besøke en kiropraktor. En kiropraktor vil med tøyninger, leddbehandlinger, trening og råd korrigere nakkefunksjonen og hjelpe til med å identifisere underliggende årsaker. Stressnakke vil som regel gå over seg selv hvis årsaken til problemet blir borte. Hvis stresset fortsetter over tid vil det påvirke muskler og ledd i nakkeregionen. Da kan man utvikle gradvis tiltagende nakkesmerter og assosierte symptomer som spenningshodepine/migrene, svimmelhet og symptomer ut i skuldre/armer.

Senebetennelse eller en tendinitt, oppstår i en sene eller en muskel som et resultat av en akutt eller vedvarende overbelastning. Det oppstår en inflammatorisk prosess hvor området blir smertefullt, varmt og hovent.

Myoser, ømme faste knuter i muskulaturen vår. Oppstår ofte i muskel grupper som ikke får muligheten til å slappe av med jevne mellomrom. Nakke- og ryggmuskulaturen er spesielt utsatt for myoser. Stress og anspenthet er medvirkende årsaker til at knutene oppstår. Ensidige belastninger av muskulatur er også med på å øke forekomsten av myoser.

Triggerpunkter er et hyperirritabelt punkt i en muskel. Dette kan oppstå ved akutt overbelastning eller ved statisk belastning over tid. Triggerpunkter gir i tillegg til lokal ømhet og smerte, utstrålende smerter til en bestemt region et annet sted på kroppen.

Muskelknuter er den allmenne betegnelsen på triggerpunkter eller myoser.

Ikke vent til plagene dine blir kroniske og vanskelig og behandle. Ta kontakt med din nærmeste kiropraktor i dag.